Rejestracja pojazdu w Niemczech – jak wygląda procedura?
Wiele osób decyduje się na samodzielne przejście całego procesu, aby uniknąć marży zysku firm sprzedających importowane niemieckie samochody. Przyglądamy się opłatom i wymogom związanym z rejestracją samochodu osobowego zakupionego w Niemczech i wwiezionego do kraju.
Jakie dokumenty uzyskasz od sprzedawcy?
Kupując samochód w Niemczech, musisz podpisać ze sprzedawcą umowę kupna-sprzedaży, którą zachowasz. Sprzedawca powinien dodatkowo przekazać Ci te dokumenty:
równy polskiemu dowodowi rejestracyjnemu (Zulassungsbescheinigung Teil I), odpowiednik polskiego dowodu rejestracyjnego (Zulassungsbescheinigung Teil II).
Samochód sprowadzony z Niemiec będzie potrzebował tych dokumentów do zarejestrowania w Polsce.
Czym jest podatek akcyzowy i gdzie go płacić?
Akcyza to jeden z kosztów związanych z samodzielnym sprowadzeniem samochodu z Niemiec. Przy imporcie pojazdu do Polski podatek akcyzowy należy uiścić w ciągu 30 dni od daty przyjazdu. Również w ciągu 14 dni należy złożyć uproszczoną deklarację w podatku akcyzowym od wewnątrzwspólnotowych zakupów samochodów osobowych (AKC-U/S) znajdującą się na stronie internetowej Ministerstwa Finansów.
Masz dwie możliwości złożenia deklaracji: w formie papierowej do urzędu skarbowego lub online za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Podatkowych i Celnych. (PUESC). Aby złożyć deklarację za pomocą PUESC należy najpierw zarejestrować konto.
Do obliczenia podatku akcyzowego niezbędna jest znajomość pojemności silnika. Od stycznia 2019 r. wejdą w życie następujące stawki podatku akcyzowego na samochody osobowe:
Samochody osobowe z silnikami o pojemności większej niż 2000 cm3 podlegają stawce podatku 18,6%, podczas gdy inne pojazdy podlegają stawce podatku 3,1%.
W przypadku sprowadzonego samochodu możesz również otrzymać potwierdzenie zapłaty podatku akcyzowego z PUESC po jego opłaceniu. Podczas rejestracji będziesz potrzebować tego dokumentu.
Czy istnieje potrzeba ponownego przeglądu technicznego pojazdu?
Samochód sprowadzony z Niemiec może zdał egzamin techniczny, ale i tak musisz odwiedzić punkt kontroli pojazdów w Polsce. Dodanie drugiej kontroli do kontroli pojazdu przed sprzedażą to wszystko, co jest potrzebne.
Podobnie jak w Niemczech, przegląd jest ważny przez dwa lata, więc władze to przyznają, ale w Polsce przegląd może być ważny tylko przez rok. Konieczne jest przeprowadzenie dodatkowego badania, aby uzyskać informacje nie zawarte w niemieckim dokumencie. W przeciwnym razie konieczna jest pełna kontrola techniczna.
Po przejściu inspekcji otrzymasz certyfikat. Te dokumenty należy również dołączyć do wniosku o rejestrację samochodu.
Pozostałe wpisy: